بررسی نحوه نصب واستقرار ضربه گیر ته چاه آسانسور

بافر ضربه گیر آسانسور

بررسی نحوه نصب و استقرار ضربه گیر ته چاه آسانسور

 

بافر ضربه گیر آسانسور : معمولا برای ضربه گیرهای زیر کابین و قاب وزنه آسانسور، از ضربه گیرهای گوناگونی استفاده می شود. در گذشته ضربه گیرهای زیر کابین از فنرهای گرد لول یا تخت لول استفاده می شد که به تناسب تناژ آسانسور، نوع کوچک یا بزرگ این ضربه گیرها انتخاب می شد.

 

با توجه به پیشرفت در صنعت آسانسور، بجز:

  • ضربه گیرهای فنری لول
  • ضربه گیرهای فنری تخت
  • ضربه گیرهای لاستیکی

و…..به مرور انواع جدید

  • ضربه گیر های الاستیکی (Elastic)
  • ضربه گیر های پلی اورتان (Polyurethane)

ضربه گیرهای روغنی (Oil Buffer) یا ضربه گیرهای هیدرولیک تولید می شود.

بافر ضربه گیر آسانسور

بافر ضربه گیر آسانسور ، بافر ضربه گیر آسانسور ، بافر ضربه گیر آسانسور ، بافر ضربه گیر آسانسور ، بافر ضربه گیر آسانسور ، بافر ضربه گیر آسانسور ، بافر ضربه گیر آسانسور ، 

نحوه نصب و استقرار ضربه گیر به دو صورت می باشد:

  • زیر کابین و قاب وزنه فیکس می شود
  • روی سکوهای ضربه گیر کف چاه آسانسور مستقر می گردد.

سکوهای ضربه گیر اکثرا” بتونی می باشد، که در صورت اجرای صحیح و مطابق استاندارد از مقاومت و ایستایی لازم برخوردار خواهد بود. در شرایطی که امکان اجرای بتونی سکوهای ضربه گیر نباشد، می توان از “سکوی ضربه گیر پرتابل” که با استفاده از (تیرآهن- ناودانی – پلیت) ساخته می شود، می توان استفاده نمود.
این نوع سکو که به “سکوهای ضربه گیر پرتابل” مشهور می باشد، با توجه به پلیت جهار سوراخی که در زیر آن تعبیه شده، مناسب برای نصب با استفاده از رولبولت می باشد.

اطلاعات فنی درباره ضربه گیر آسانسور:

آسانسور ها باید با ضربه گیر ها که در کف چاهک و در مکان انتهایی حرکت کابین و وزنه تعادل قرار می گیرند ، تا وسیله اضطراری نهایی را تشکیل دهند . اگر ضربه گیرها به کابین یا وزنه تعادل وصل شوند باید یک پایه یا فونداسیونی به ارتفاع نیم متر در چاهک قرار بگیرد تا این ضربه گیر ها روی آن بنشینند.
 بافر ضربه گیر آسانسور ، بافر ضربه گیر آسانسور ، بافر ضربه گیر آسانسور ، بافر ضربه گیر

از نظر فنی دو نوع کلی از ضربه گیرها وجود دارد :

۱-  نوع جمع کننده انرژی – Accumulation type

۲- نوع مستهلک کننده انرژی- Dissipation type

ضربه گیر ته چاه
      


۱- ضربه گیر نوع جمع کننده انرژی با یا بدون حرکت برگشتی می تواند برای سرعت های تا ۱ و یا ۱٫۶ متر بر ثانیه به ترتیب بکار گرفته شود .

۲- ضربه گیر نوع مستهلک کننده انرژی مستقل از سرعت اسمی آسانسور بکارگرفته می شود . یک دور انداز ، موتور را کنترل نموده و در رسیدن به طبقه توقف ، در صورتیکه ضروری باشد ،سرعت کابین را به حدی کم کند تا سرعتی که کابین در موقع نشستن به روی ضربه گیر دارد از سرعتی که ضربه گیر برای آن طراحی شده زیادتر نباشد.

ضربه گیر پلی اورتان ( جمع کننده انرژی ):

ضربه گیرهای پلی اورتان در برخی کشورها برای سرعت اسمی پائین بسیار معروفیت یافته است .

بافر ضربه گیر آسانسور ، بافر ضربه گیر آسانسور ، 

ضربه گیر فنی ( جمع کننده انرژی ) :

 قطعه اصلی این نوع ضربه گیر ها معمولا یک فنر مارپیچ ساخته شده از مقطع گرد یا مربع است .
بافر ضربه گیر آسانسور ، بافر ضربه گیر آسانسور ، 

ضربه گیر روغنی (هیدرولیک )( مستهلک کننده انرژی ) :

در مقایسه با نیروی باز دارندگی فزاینده ضربه گیرهای فنری ،ضربه گیرهای روغنی می توانند طوری طراحی شوند که در حین عمل توقف نیروی ثابتی را اعمال نمایند که نتیجتا باز دارندگی ثابت خواهد بود .ضربه گیر باید توانایی تبدیل انرژی جنبشی کابین ( یا وزنه تعادل ) در لحظه اصابت به حرارت ، و همینطور انرژی پتانسیل ناشی از کاهش سطح ، که مساوی با جابجایی ضربه گیر است را داشته باشد .منبع:پارس لیفت

 

انواع بافرهای پلی ارتان در بازار: 

کهرام، ایستا، ABT و…

 

انواع برندهای بافر ضربه گیر هیدرولیک در بازار :

هیدروفرکو ، هیدرولیفت ،لطفی، تسلا دماوند ،بافر oleo ، ویتور ایتالیا ، تیسن آلمان و …

برای اطلاع از قیمت های انواع بافر های با ظرفیت های مختلف آسانسور  کلیک کنید

0/5 (0 دیدگاه)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *