محاسبات و قیمت اجرای آهنکشی و ریل گذاری در آسانسور

مرکز فروش ریل آسانسور

محاسبات آهنکشی و ریل گذاری در آسانسور


مبحث آهنکشی و نصب درب و ریل به علت گستردگی و تنوع اجرای هرکدام، باید پس از تفکیک از هم در چند بخش مجزا و به صورت پیوسته وپی درپی بازگو شود.

ابتدا مطالبی در باره چاه آسانسور و آهنکشی آن:

چاه آسانسور فضایی است به صورت تونل عمودی که از پائین ترین سطح ساختمان تا بام آخرین طبقه در فضایی به نام موتورخانه ادامه دارد و این فضا باید حتما عمود وشاقول شده باشد بدون هیچگونه اعوجاج و پیچیدگی.

ابعاد عرض و عمق این فضا بر اساس نوع آسانسوری که قرار است نصب شود تعین می شود. ضمن اینکه با توجه به مساحت هر طبقه و تعداد طبقات، تعداد چاه آسانسور مورد نیاز و محل استقرار آنها تعین می گردد.

طبق تعریف استاندارد چاه آسانسور باید دارای دیوارهای بدون روزنه و کف و سقف باشد (البته به دلیل استقرار سکو های ضربه گیر در کف چاه و حفره های عبور سیم بکسل در سقف چاه و همچنین محل استقرار موتور گیربکس بر روی سقف چاه این دو محل باید بر اساس نقشه و با نظارت نماینده شرکت فروشنده آسانسور اجرا گردد.)و از مواد نسوز و بادوامی ساخته شود که عامل ایجاد گرد وغبار نباشد. همچنین دارای پایداری مکانیکی کافی باشد.

آهن کشی ، نصب ریل درب آسانسور، آهن کشی ، نصب ریل درب آسانسور 

در چاه آسانسور فقط این محل ها می تواند باز باشد:
  • محل نصب دربهای طبقات
  • محل نصب درهای بازرسی و دربهای اضطراری چاه و دریچه های بازدید،
  • دریچه های خروج گاز و دود در هنگام آتش سوزی
  • دریچه های تهویه
  • سوراخهای باز دائمی محل عبور سیم بکسل های کابین، قاب وزنه، گاورنر، وسیم وکابلهای برق آسانسور
  • وجود هرگونه کانال، لوله آب و گاز، کابل، ولوازمی غیر از تجهیزات آسانسور در چاه آسانسور ممنوع است.

متاسفانه به دلیل ناهماهنگی بین سازندگان ساختمان و شرکت های فروشنده و نصات آسانسور، اکثرا چاه آسانسور با مشخصات مورد نیاز مطابقت نداشته و باالطبع برای تطابق باید کلی هزینه اضافی صرف شود.

اگر در زمان طراحی ساختمان نیازهای آسانسور بر اساس نوع آسانسور و نیازهای آن پیش بینی و در سازه ساختمان اعمال شود از بسیاری از مشکلات و دوباره کاری ها و هزینه های چند باره، و بسیاری از تخریب های آزار دهنده و دردسر ساز جلوگیری خواهد کرد.

 آهن کشی ، نصب ریل درب آسانسور ،

 آهن کشی ، نصب ریل درب آسانسور ، آهن کشی ، نصب ریل درب آسانسور ،  آهن کشی ، نصب ریل درب آسانسور ،  آهن کشی ، نصب ریل درب آسانسور ،

اجرای آهنکشی چاه آسانسور بستگی به نوع سازه ساختمان دارد.

۱- سازه فلزی

۲- سازه بتونی

یکی از مواردی که ابتدا باید به آن توجه داشت ارتفاع کف چاهک می باشد. طبق تعریف استاندارد(۱-۳-۷-۵) چاهک پائین ترین قسمت چاه آسانسور است که کف آن باید صاف و تقریبا تراز باشد. به استثناء نقاطی که ضربه گیرها و پایه ریلها و وسایل مکش آب نصب شده است.

ارتفاع چاهک آسانسور از کف سنگفرش شده اولین ایستگاه آسانسور در پائین ترین طبقه تا کف چاهک پس از انجام بتون ریزی ها در کف چاه نباید از ۱۵۰ سانتیمتر کمتر باشد.

البته ۱۵۰ سانتیمتر ارتفاع برای آسانسورهای تا سرعت یک متر می باشد. اگر سرعت آسانسور بیش از یک متر باشد ارتفاع مذکور به تناسب سرعت بیشتر می شود که اطلاعات دقیق باید از فروشنده آسانسور اخذ گردد.

چند مورد مهم که باید به کارفرما تذکر داده شود :

نصب و اجرای پوشش و حفاظ مناسب جلو دربهای آسانسور در کلیه طبقات.

کف سازی مقابل دربهای آسانسور بهتر است پس از نصب دربهای آسانسور در طبقات انجام شود.

دیوارهای طرفین دربهای آسانسور یا اصطلاحا لغز ها بهتر است پس از نصب دربها انجام شود.

رعایت موارد فوق باعث می شود اولا دربها کمتر صدمه ببیند .در ثانی عملیات بنایی با دربها تلفیق خوبی داشته و از تخریب و دوباره کاری جلوگیری شود.

محل نصب قوطی شستی احضار در طبقات تعین و همزمان با اجرای دیوار چینی دور دربها در محل مربوطه نصب گردد. ضمنا اجرای لوله خرطومی مناسب از درون آن به داخل چاه آسانسور انجام شود. 

  آهن کشی ، نصب ریل درب آسانسور ،  آهن کشی ، نصب ریل درب آسانسور ،

چطور تشخیص دهیم که برای درب آسانسورمان عرض ۷۰ یا ۸۰ جواب میدهد؟

برای انتخاب ابعاد درب آسانسور، عرض سمت نصب درب در چاه آسانسور تعین کننده می باشد
به طور کلی آسانسور دارای ۲ نوع درب می باشد:

  • درب طبقات
  • درب کابین

دربهای آسانسور نیز به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

  • لولایی(نیمه اتوماتیک)
  • اتوماتیک، که دربهای اتوماتیک نیز در دو نوع تلسکوپی و سانترال می باشند. (در بعضی از آسانسورها که بیشتر مربوط به گذشته می باشد کابین بدون درب نیز نصب شده است، اما به طور کلی کابین دارای یک درب است و در بعضی پروژه ها کابین بیش از یک درب دارد.)

 آهن کشی ، نصب ریل درب آسانسور ،  آهن کشی ، نصب ریل درب آسانسور ،

ضمن اینکه دربهای دیگری نیز با توجه به شرایط چاه آسانسور استفاده می شود مانند: دربهای اتوبوسی دربهای سینوسی دربهای گیوتینی (دربهای گیوتینی بیشتر در اسانسورهای غذابر و آسانسورهای باربر مورد استفاده قرار می گیرد)
دربهای لولایی ساده ترین و در عین حال ارزانترین نوع درب طبقه می باشند که به کمترین فضا در عمق و حتی در عرض احتیاج دارند.
مشکل درب لولایی باز شدن آن تا حدود ۹۰ درجه می باشد، که در زمان باز شدن بخشی از فضای مقابل درب را اشغال می کند و در ساختمانهای فعلی که فضای مقابل درب آسانسور بسیار محدود می باشد، باعث مسدود شدن راهرو می گردد.
ضمن اینکه باز کردن درب لولایی برای معلولین و ویلچر سواران ایجاد مشکل می نماید.
متداول ترین عرض برای درب آسانسور ۷۰ سانتیمتر- ۸۰ سانتیمتر و ۹۰ سانتیمتر می باشد که انتخاب عرض درب بستگی به ساختمان و محل آن در چاه آسانسور می باشد.

 آهن کشی ، نصب ریل درب آسانسور ،  آهن کشی ، نصب ریل درب آسانسور ،

dfere

 

بهترین گزینه برای درب آسانسور مسافری ساختمانهای مسکونی چند طبقه دربهای ۸۰ می باشد، در صورتیکه سمت نصب درب در چاه آسانسور ابعاد مورد نیاز را داشته باشد.

لازم بذکر میباشد، درب ۷۰ را بعضی از شهرداری ها برای پایان کار قبول ندارند چون باید عرض درب ۸۰ سانتیمتر باشد، یعنی برای استفاده از ویلچر مناسب باشد

درکمترین فضا نیز برای درب داخل از نوع درب اتوبوسی استفاده می شود. پس فاصله پشت تا پشت نبشی از نوع نمره ۱۰ باید ۱۲۴ سانتی متر باشد

برای درب داخل سه لته ازیکطرف پشت درب ۳۳ و درب دولته ۴۵ سانتی متر  فضا نیاز دارید

  آهن کشی ، نصب ریل درب آسانسور ،

مقدار فاصله ریل های قاب وزنه از هم  به چه عواملی بستگی دارد وبرای در نظر گرفتن این فاصله چه پارامترهای را باید مد نظر قرار داد ؟

دهنه ریل قاب وزنه رابطه مستقیم با:  ظرفیت کابین و جنس وزنه مورد استفاده داره

یعنی هرچه ظرفیت کابین بیشتر باشه، بالطبع عدد مربوط به دهنه ریل قاب وزنه هم باید بزرگتر بشه.

 همچنین:

  • هر چه چگالی وزنه مورد استفاده بیشتر باشه امکان کاهش دهنه ریل قاب وزنه وجود داره.

عموماً طول وزنه های موجود در بازار روتین بوده و به راحتی قابل تهیه است.

  • برای دهنه ریل مثلاً ۷۴ سانتی، عرض قاب وزنه حدوداً ۷۰ سانت و وزنه مورد استفاده به طول ۶۷ سانت در نظر گرفته میشه
  • برای دهنه ریل مثلاً ۸۴ سانتی، عرض قاب وزنه حدوداً ۸۰ سانت و وزنه مورد استفاده به طول ۷۷ سانت در نظر گرفته میشه

 

  • جنس وزنه های آسانسور در بازار به سه صورت زیر می باشد:
  • ۱- وزنه بتونی با روکش پلاستیکی
  • ۲- وزنه فلزی یا گالوانیزه آسانسور
  • ۳- وزنه چدنی آسانسور

منبع: پارس لیفت

 اجرای اسکلت بندی ، ریل و درب ، مکانیکی آسانسور با اکیپ مجرب و کار آزموده می باشد.

 

جام لیفت با نصابان مجرب و توانمند خود در مورد نصب آهن کشی و ریل های آسانسور با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب در خدمت شما مشتریان می باشد

برای اطلاع از اجرت نصب آهن کشی و ریل و درب و مکانیکال آسانسور با همکاران ما تماس بگیرید

گروه فنی ، صنعتی آسانسور جام لیفت

 

0/5 (0 دیدگاه)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *